måndag 9 augusti 2010

Liverpool Away - och det läcker bakåt

Så drar det äntligen igång. En ny säsong. Liverpool away - söndag klockan 17:00. Svensk tid.

Här har lättja och dvala fått råda. Nu så dags att vakna till igen. Evighetssagan om Cesc och alla dessa sinnesrubbade turer har jag tagit en välbehövligt lång semester ifrån. Den som tror att denna såpa är över ställer sig upp och skriker "Jo, jag ÄR född idiot"

Var det rätt att att han blev kvar?
Barcelonakillen.

Ja och nej.

Ja - för att ett kontrakt är ett kontrakt och bör vara något värt.
Nej - därför att Fabregas på ett närmast övertydligt sätt visat vad han tycker om kontrakt, och därmed Arsenal (eller den envise Wenger) kunde pressat skuldtyngda Barcelona på en slant som hade gett världens finaste fotbollsklubb en handfull intressanta alternativ till motiverade, och rutinerade, spelare.

Det kommer bara att tjafsas, gläfsas, tjatas, nötas, stötas och blötas fram till nästa transferfönsters öppnande. Förresten, Xavi har väl redan börjat att yla?

* * *
Emirates Cup och generalrepetitionen mot Legia Warzaw gav - tyvärr - alla de svar man inte ville ha. Det läcker hyfsat bakåt. Det är jag knappast den ende som noterat.

Vårens obehagliga Wigan-vibbar på Celticmatchen, någon?
Och Polenbesöket och elva mål... (Hockey, eller?) varav fem i baken.
Jo. Jag s å g att det var litet Carlking Cup-uppställ på planen.
Men inte i backlinjen.
Och inte i mål.

* * *
I skrivande stund är det sex dagar kvar till dess att poäng räknas. Wenger har också ögon. Så varför väntar han?
Shwarzer, Given, Hart, Reina?
Ska någon - oavsett namn - komma efterhand?
När man redan spelat om tolv poäng.
Var det inte "på ett tidigt stadium" Wenger skulle ha truppen klar?

Och samtidigt pratar Sagna om Spahic. Så att det framstår som en värvning. På den egna propagandawebben. Men nu har man lyft bort artikeln. Minsann.

* * *
Nej, jag tillhör inte falangen "Le Grove". Men Wengers sista (?) år kan bli hans sämsta. Ingen oro framåt, men ack, bakåt. Topp fyra?
Mycket tveksamt.

I övrigt orkar jag ungefär läsa rubriker om att "I år ska vi ta titeln säger XX" med samma intresse och engagemang som jag fördjupat mig i turerna kring Barcelona och Fabregas så talande tystnad.

* * *
N5!

Inga kommentarer: