lördag 6 februari 2010

Efter en vecka av elände

Det har stormat bland Arsenalsupportrar förr, och lär så göra även i framtiden. Kan dock inte påminna mig om att jag någonsin tidigare upplevt en så negativ storm från de egna leden som under den gångna vecka. Kan i och för sig bero på att det är lättare för alla att göra sin åsikt hörd i cyberrymden 2010 än vad det var 1995, året innan Wenger kom till klubben.

Utöver krav och önskemål om Wengers avgång är det ingen måtta på hur dåliga i princip varje spelare nu plötsligt är. Jag är själv grymt besviken på insatsen mot Man Utd, där laget gjorde allt annat än spelade just som en lag och en enhet. Men det finns gråskalor även i mörkret.

I veckan som gått tackar vi Hull för att de klippte två poäng av Chelsea. Det visar att saker fortfarande kan hända i tabelltoppen. I vilket skick är förövrigt John Terry inför morgondagen efter att ha varit utsatt för medial kanonad om otrohet och biljettfiffel och som slutligen nu blev av med kaptensbindel för det Engelska landslaget VM-året 2010?

Vet inte om detta kan påverka söndagens match som nu av de flesta betraktas som direkt avgörande för Arsenal denna säsong. Jag vet dock att Didier Drogba är åter och att han älskar att göra mål på Arsenal. Har Arsenal lärt sig någon läxa från söndagen, där Rooney fick härja vilt, så bör man spela mur och hålla fem spelare runt Drogba. Noll yta.

Det kräver jobb, inställning och attityd av laget. Nasri, som gjorde en mycket slät figur i söndags, säger själv att Stamford Bridge blir en avgörande nyckelmatch. Då ska det också synas!

* * *
Wenger har avslöjat att han att han var mycket nära att köpa en spelar precis innan transferfönstret stängde, men att affären inte gick i lås. Nu spekuleras hej vilt om vem det skulle ha varit. Konspirationsteoretiker från anti-Wenger falangen hävdar att det är lögn. Något Wenger påstår för att visa missnöjda supportrar att han i alla fall försökte.

* * *
Marouane Chamakh påstås vilja komma till Arsenal till sommaren. Som jag tidigare skrivit. Jag är skeptisk. Här kan Arsenal bli blåsta av skuldtyngda klubbar som lever på kredit.

* * *
I övrigt så börjar nu, i samband med resultatet snacket om att Fabregas ska hem till Barcelona. Jag vet inte längre för vilken gång i ordningen, men jag gissar att det är för tvåhundrafyrtisjätte gången under de senaste två åren.

* * *
Hur eländigt är läget om Arsenal tar poäng imorgon?
Växer skaran av dem som vill ha Wengers huvud på ett fat, eller är han ånyo ett helgon?

Inga kommentarer: