tisdag 18 maj 2010

Heroes Togetheter - Lagkaptenen försvinner?

Har inte ens orkat kommentera den senaste tidens till tagande rykten om Fabregas och Barcelona. Visste redan sedan förra sommaren att det skulle bli årets stora "transfer-såpa".

När pressen började yla i allt längre spaltmeter och med större rubriker för någon vecka sedan tänkte jag att det ändå bara var lugnet före stormen. Det fanns inget i den video med Fabregas himself som gjorde mig direkt orolig. Att han - någon gång - vill spela för Barcelona är knappast någon nyhet. Att spansk media ivrigt eldar på detta rykte, och att det smittar som koppor, var heller ingen nyhet.

Litet fundersam kring att Fabregas inte kunde vara mer rak:
"Jag har kontrakt med Arsenal i fyra år till - det gäller"
Nu blev det någon halvkvävd visa om at han skulle bestämma sih innan Fotbolls VM.
Bestämma vad...?

Jag lät andra spekulera. Dra på storyn. Ikväll tycks så fotbollsvärlden ha gått fullkomligt bananas kring Fabregas. Det uppges att han varit i London för att se över sin skada, men också för att personligen meddela Wenger att han vill byta klubb.

Står Arsenal utan lagkapten? (Nåja, bindeln har gått ganska friskt i laget...)
Att Fabregas kommer att försvinna hemåt Spanien, i framtiden, det är inget någon betvivlat. Men kanske ändå inte att det var dags nu. Jag hade gissat på ytterligare någon säsong i England. Sannolikt hade jag fel.

Uppges att Fabregas kommer åter London i slutet av veckan för att ta adjö. Vi lär bli svaret varse. Prislappen som nämnts i sammanhanget är larvig. £30 miljoner. Det är förvisso inga småsummor, men detta är en spelare som vid 23 års ålder har sina fem bästa år framför sig!

Det skvallras om bytesaffärer med Yaya Touré inblandad. Kanske det.
Och med Zlatan. Aldrig!

Zlatan är inte en spelare för Premier League. Sannolikt vill han inte ens själv spela där. De enda Engelska klubbar jag kan tänka mig Zlatan i är de blå, Chelsea eller Man City. Blå klubbar som kan ge överdimensionerade lönecheckar.

Litet av ödets ironi att Fabregas håller om mig ikväll. Jo, det är sant. Bland dagens postskörd låg ett brev från Arsenal FC. Minsann. En påminnelse om att förnya medlemsskapet.

Kampanjen för 2010/11 heter "Heroes Together". Arsjavin, Fabregas, van Persie och Vermaelen står med ryggen vänd på en teckning i retrostil, och håller om nummer 1, som bär mitt namn...
Skön övertalning. Bättre än postkodlotteriets "personliga brev".

Minnet flashar, minns Vieira i nya Arsenalstället, och Henry sittandes i något som skulle föreställa Arsenal station, med den då nya (hemska) vita tröjan...
Delar av medlensutskick inför säsonger där de båda sedan själva bar andra klubbmärken.

Inga kommentarer: