onsdag 9 mars 2011

UEFA tar tag i saken efter Barcelonamötet

Det kommer alltid en "dagen efter". En sådan är idag. Efter förlusten mot Barcelona och uttåget ur Champions League. Jag har försökt att hålla ögonen borta från olika skriverier, men likt flugan dras till koskiten, så har det gått sådär. Jag har frossat när ingen sett, och suttit och eldat upp mig i mitt inre.

Barcelonahyllningarna vet inga gränser från etablerade krönikörer och skribenter och det får man ta. Som någon, fritt översatt skrev i en kommentar "Att älska Barcelona är lika kontroversiellt som att säga att man är för fred framför krig." Den snor jag med mig.

Diverse sifferstatiskt om bollinnehav har ägnats stort intresse som att bekräfta att segern var så sann och säker att det annat inte fanns. Jag kan inte påminna mig ha läst liknande när Inter slog ut Barcelona i fjol. Då var det geniet Mourinho för hela slanten. Jag kan inte minnas att Inter hade så mycket mer än målet de gjorde. Jo, ett tätare och tuffare mittfält än Arsenal. Ett mittfält som knäckte Barcelona. Där var skillnaden.

Inte många reflekterar över domarinsatsen, över herr Massimo Busacca's insats och det röda kortet mot Robin van Persie. Någon annanstans läste jag att Busacca som straffade ut sig från den gångna sommarens VM i Sydafrika på grund av märkliga domslut, dömt 29 europeiska matcher där spanska lag varit inblandade och i samtliga har det spanska laget vunnit. Förövrigt huvuddomare när Barcelona slog Manchester United i Champions Leaguefinalen år 2009. En sådan slump. Tro inte att jag insinuerar annat.

Wenger var vansinnig efter match, så även Robin van Persie som talade fritt ur hjärtat. Det gör man inte ostraffat var tankarna som präntades här igår. Och mycket riktigt, det gör man inte!

Nu ska UEFA utreda saken och det till den 17:e mars. Så har man litet extrarbete att pyssla med i norra London. UEFA har själva frågat Busacca och kommit fram till att bestraffningar är att vänta. För Wenger men även för Nasri.

Hur det går för Robin van Persie är ännu oklart. Avstängningar från Europaspel och dryga böter är att vänta. Det är så det kan gå dagen efter ett party som gått överstyr. Kraftig baksmälla!

I övrigt har Arsenals officiella Svenska medlemsklubb dragit igång en debatt om domarnivån, allmänsakligt och utan det snäva Arsenalperspektiv som du hittar här.
Kolla in och lägg gärna dina minnen och exempel till den listan:

http://bit.ly/fygKAM

På sikt riskerar detta jönseri från FA, UEFA eller FIFA, där man ständigt bestraffar de som vågar tala samtidigt som dess representanter agerar som clowner eller misstänkta mutkolvar ute på planen, att urholka världssporten Fotboll.

Up Ya' arse!










Inga kommentarer: