lördag 16 februari 2008

Satsa på ligan!

Så är det dags. Matchday. Ett åderlåtet Arsenal som har ett CL-möte att vänta kommande vecka ska nu först söka ge sig på Manchester United i FA-Cupen borta. Vilket lag Wenger ställer på planen vet bara Wenger. Med alla dessa skador, sjukdomar och "personliga skäl" som medför att närmast halva A-truppen är borta, så blir det väl att spela med de som finns att tillgå.

Men hur gamblar Wenger? Eller hur prioriterar Wenger? Och hur mycket mörkar Wenger?

"We have a few players who are on the edge. We are down to the bare bones. We have just 14 players and everyone will travel then I will make a decision."
- Wenger under fredagen -

Ytterligare skador inför mötet mot Milan är direkt ödesdigert. Inte enbart för lagets chanser i Champions League, utan för resterande del av ligasäsongen. Alla cupspel skulle inte prioriteras under denna säsong lät Wenger meddela tidigt hösten 2007.

FA-Cupspel och Europaspel kostar på en reden och uppenbarligen alltför sliten och oroväckande skadad trupp. Så satsa på ligan!

Oerhört varm vän som jag är av just FA-Cupen, av dessa cupspel, så ser jag ändå hellre en förlust idag med en halvdann trupp, och därefter chans till rehabilitering och vila. Och fight med kraft om ligatiteln än vinst och avancemang idag till varje pris. Att slå Mancs borta är förvisso något speciellt. Den skulle också få oerhörda psykologiska effekter på ligaspelet. Men jag skulle inte lägga krutet där. Det är därför jag inte är tränare. Det är därför jag är ännu en i raden av tyckare, ännu en åsiktsbärare.

Psykkriget laget emellan är igång, och Gallas kallar idag Mancs "arroganta". Jag är inte säker på att den egna ödmjukheten är så mycket större i Arsenal inför kvällens uppgift. Och tyvärr lär jag inte se denna drabbning live heller. (Det är bokat konsertbesök med dotter långt innan denna match lottades.) När jag slår på Text-TV:n åter i hemmets hägn kring midnat tror jag mig mötas av resultatet 2-0. Till hemmalaget.

Usmanov har ökat på sin andel i Arsenal med ytterligare en procent. Han har nu nästan lika mycket aktier som klubbens största enskilda ägare, Daniel Fiszman!
Det skiljer nu endast 0,11%.
Oroväckande och ett ämne att plöja djupare i.
Usmanov utgör ett långt större hot mot klubben än en cup-förlust uppe i Manchester.

Inga kommentarer: