lördag 24 januari 2009

Snikna Zenit spelar högt


Ryska UEFA-Cup vinnarna Zenit St Petersburg spelar högt. Alla är giriga, och Zenit är inget undantag. Tvärtom. Trots att Arsenal via ordförande Peter Hill-Wood i veckan deklarerade att klubben satt en ekonomisk gräns för att söka köpa loss Andrej Arsjavin från Zenit på £12 miljoner, så löd uppgifterna sent under fredagskvällen att Arsenal nu ändå erbjudit Zenit £12 + £3 miljoner i tilläggsavgifter och framtida bonus.

Budet avfärdades dock snabbt av Zenit, vars utgångspunkt varit att söka mjölka varje hugad spekulant på minst £20 miljoner (drygt en kvarts miljard i svenska kronor) för spelaren som vantrivs.

Zenit verkar inte särdeles seriösa kring att göra någon affär med Arsenal. Klubben spelar högt och hoppas nu på att vänta ut andra klubbar med fetare kassaskrin. Kanske lyckas man. Jag har skrivit det förr och tar det igen: Jag skulle inte bli särdeles förvånad om detta tydliga "Arsenal-target" slutligen hamnar i ärkerivalen Spurs!
De springer av vana på allt det Gunners scoutar.
Annars kan alltid "Manchester Citeh" storhandla till sitt nya lag med sina oljebiljarder. Laget som sedan ska erövra världen.

Under fredagen talade även Wenger i Arsenal-TV om affären. Det verkar inte finnas någon "plan-B" för Wenger. Går affären i lås så gör den, gör den inte det så har klubben en stark trupp och och Wenger har sitt fulla förtroende för redan kontrakterade spelare... [s.i.c]
Jo. Man har hört den valsen förr.

Och jag har skrivit det förr:
Det lär aldrig bli någon Arsjavin i Arsenal. Tyvärr. Det är en spelartyp som hade behövts i laget. Det är en spelartyp som hade lockat fram litet välbehövlig glöd runt laget. Det hade varit en publikmagnet vars enda nackdel inneburit att alla vi Red Members inte kunnat handla biljetter med den "enkelhet" som året erbjudit. (som jag skrev - alla är giriga - även jag som i år vunnit på att lättare komma åt biljetter...)
Under lördagen lär nu så historien Arsjavin-Arsenal, eller snarare Arsenal-Zenit, få sitt slut, sin upplösning. No deal.

Inte så litet surt önskar jag att Zenit står där när transferfönstret stänger -utan något bud med en tjurig och omotiverad Arsjavin. En spelare vars klocka tickar som alla andras, en spelare som snart ska fylla 28 år. En Arsjavin som sedan kan köpa ut sig själv i november 2009 och som då garantertat INTE kommer ge Zenit något ens i närhetenb av de hundratals miljoner man nu drömmer om.

Jag sitter i landet jantelag och önskar att Zenit faller offer för ett gammalt ordstäv som fullkomligt skriker missunsamhet:
"Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket"

Jag blir som ett litet fånigt barn på nytt. En odräglig snorunge. Får jag inte den där fina lastbilen på leksakshyllan ska ingen annan unge få ha den heller. Minsann. Jag har inte ens vett att plågas över mina högst omogna känslor. Jag är skrupelfri. Helt utan någon moral. Min värld är svart-vit och jag har helt tappat bort kompassen till gråskalan.




Inga kommentarer: